RTVA i Unicef Andorra dediquen aquesta nova edició a l’impacte de la tecnologia en l’adolescència

Unicef Andorra i Ràdio i Televisió d’Andorra es tornen a unir per donar visibilitat a situacions que afecten directament als infants i adolescents del nostre país. En aquesta 7a edició de la setmana es posa el focus en l’impacte de la tecnologia en l’adolescència. Relacions, riscos i oportunitats.

L’elecció d’aquesta temàtica ha estat arrel de  l’informe que UNICEF Andorra ha publicat sobre l’Impacte de l’ús de la tecnologia ens els infants i joves  de 12 a 16 anys del país. Un estudi realitzat amb la col·laboració del Ministeri d’Educació, Andorra Telecom, la Universitat de Santiago de Compostela ( Unitat de Psicologia del Consumidor ) i el Consell General de Col·legis Professionals d’Enginyeria en Informàtica d’Espanya.

El 2021 UNICEF Espanya va publicar “Estudio sobre el impacto de la tecnologia en la adolescència”, fet en aliança amb la Universitat de Santiago de Compostela ( Unitat de Psicologia del Consumidor )  i el Consell General de Col·legis Professionals d’Enginyeria en Informàtica d’Espanya, fet en base a una enquesta a 50.000 adolescents de tota Espanya, provinents de 265 centres educatius, amb l’objectiu de:

 

  1. Conèixer els hàbits d’us
  2. Analitzar les motivacions, creences, i expectatives al voltant de la tecnologia
  3. Analitzar el paper dels progenitors
  4. Estimar taxes de possible addicció o ús problemàtic
  5. Avaluar l’impacte emocional de l’ús intensiu de la tecnologia

 

Unicef Andorra ha replicat aquest estudi a Andorra, amb els mateixos objectius i metodologia, adaptat per suposat a les nostres dimensions.

Tots els programes de producció pròpia de RTVA del 9 de desembre  al 15 de desembre parlaran de la relació entre tecnologia i infància i comptaran amb convidats que, des de diferents perspectives, posaran sobre la taula la tasca de mantenir als infants segurs en línia no és exclusiva de cap sector o actor; la col·laboració i la cooperació entre cuidadors, mestres, escoles, governs, encarregats de l’aplicació de la llei, la societat civil i el sector privat és essencial.

 

Iniciarem la 7a edició de la Setmana de la Infància el divendres 9 de desembre, a la Rotonda amb l’Albert Mora, director d’Unicef Andorra, i el Biel Molina, alumne de l’Escola Andorrana de Segona Ensenyança de Santa Coloma.

 

  • Dilluns 12 de desembre, el programa “Dia E”, comptarà amb la participació de la Inés Martí, d’Andorra Telecom i el Toti Sasplugas, secretari general de l’ACA, on parlan de l’ACA eSports, el primer projecte d’esports digitals d’Andorra.

 

  • Dimarts 13 de desembre, el Xavier Albert, des de “Becaris”, comptarà amb la participació del Joan Micó, director de l’àrea de sociologia d’Andorra Recerca+Innovació que ens presentarà amb xifres la situació de la infància i la tecnologia a Andorra,

 

  • Dimecres 14 de desembre, al “Café dels Matins de la Nacional”, ens visitarà un membre del COPSIA per debatrà sobre els riscos en la salut mental dels nostres adolescents de l’abús de la tecnologia.

La tecnologia digital ja ha canviat el món i, a mesura que augmenta el nombre d’infants que es connecten en línia en tots els països, està canviant cada vegada més la seva infància.

  1. Els joves (de 15 a 24 anys) és el grup d’edat més connectat. A tot el món, el 71% estan en línia, en comparació amb el 48% de la població total.
  2. Els infants i adolescents menors de 18 anys representen aproximadament un de cada tres usuaris d’internet a tot el món.
  3. Un nombre major de proves empíriques revelen que els infants estan accedint a internet a edats cada vegada més primerenques. En alguns països, els infants menors de 15 anys tenen la mateixa probabilitat d’usar internet que els adults majors de 25 anys.
  4. Els telèfons intel·ligents estan alimentant una “cultura del dormitori”, i per a molts infants l’accés en línia és cada vegada més personal, té un caràcter més privat i està menys supervisat.

 

Les possibles conseqüències de les TIC sobre la salut i la felicitat dels infants són una qüestió de creixent preocupació pública, i una esfera en la qual el camí està aplanat per a realitzar futures recerques i dades.

Encara que la majoria dels infants que estan en línia ho veuen com una experiència positiva, a molts pares i mestres els preocupa que la immersió en les pantalles deprimeixi als infants, generi dependència d’internet i fins i tot contribueixi a l’obesitat.

Les orientacions contradictòries poden resultar confuses per als cuidadors i educadors, la qual cosa subratlla la necessitat de realitzar més recerques d’alta qualitat sobre les conseqüències de les TIC sobre el benestar.

Els investigadors reconeixen que l’ús excessiu de la tecnologia digital pot contribuir a la depressió i a l’ansietat infantil. Per contra, els infants que tenen problemes fora de línia a vegades poden entaular les amistats i rebre el suport social en línia que no estan rebent en altres llocs.

 

Per a la majoria dels infants, qüestions subjacents com la depressió o els problemes en la llar tenen majors conseqüències sobre la salut i la felicitat que el temps que passen enfront de la pantalla.

Adoptar un enfocament relacionat amb la idea de “ni molt ni poc, sinó tot el contrari” per a regular el temps de pantalla dels infants, i concentrar-se més en el que fan els infants en línia i menys en el temps que passen en línia, pot protegir-los millor i ajudar-los a aprofitar al màxim el seu temps en línia.

L’atenció hauria de centrar-se menys en la restricció i més en la comunicació oberta entre infants i cuidadors i en el foment de la conscienciació digital, la capacitat de recuperació i la capacitat per a controlar els riscos, no sols en el present sinó per a la resta de les seves vides.