La tornada a l’escola ha coincidit amb l’inici d’una col·laboració entre el nostre Comitè i el Col·legi Oficial de Psicòlegs d’Andorra.

La col·laboració, liderada per la Marta Albert, psicòloga i vocal de la Junta, intentarà donar resposta a tres inquietuds que en el seu treball d’atenció psicològica dels últims mesos han detectat entre els infants i joves.

Durant aquest mes de juny compartirem amb els infants i joves del país vídeos on es tractarà de manera diferent, però proper al seu vocabulari i a la seva manera d’entendre el món, la por, l’ansietat i la responsabilitat.

Totes tres emocions vinculades a la Covid-19, al confinament a casa i al que ha suposat des d’aquesta setmana el desconfinament total.

La por al coronavirus, a sortir de casa i realitzar activitats a l’aire lliure amb altres persones, l’ansietat per haver-se de quedar a casa i ara a tornar a l’escola i a encarar la fi del curs acadèmic i la responsabilitat a ser portadors del virus i a la possibilitat de contagiar als familiars més vulnerables.

Dijous dia 4 de juny, el dedicarem a tractar LA POR dels més petits a partir de la narració d’un conte.

La por és una manifestació emocional molt freqüent, sobretot en la infància, davant de situacions i experiències noves.

És una resposta innata del nostre cervell i forma part del nostre ADN emocional.

La por pot afectar en l’àmbit emocional (angoixa, ansietat, inseguretat, estrès, insomni…); conductual (rabietes, mals hàbits, conducta desafiant…) i fisiològic (episodis de mareig, vertigen, mal de panxa i mal de cap…). És per aquest motiu que hem d’ajudar als nostres infants a superar les seves pors.

Des del moment del naixement, els nens i les nenes senten inseguretat davant de totes les situacions desconegudes perquè encara no han après a aplicar models que els hi donin seguretat. Tots els infants, en algun moment de la seva vida, tenen por.

La nena o el nen és incapaç de diferenciar entre la por real i la irreal, no sap distingir entre la por tangible i una por completament irracional. Aquesta situació es pot allargar fins als nou o deu anys. Així doncs, haurem de conviure amb les pors dels nostres fills fins que desapareguin, però mentrestant podem ajudar-los a vèncer-les (http://centrepsicologiacreixent.com/la-els-infants/)

Dijous dia 11 de juny, el dedicarem a tractar L’ANSIETAT de la mà de la Sissi Hinterreitner. 

La Sissi Hinterreitner és esportista d’elit, ex-esquiadora i una influencer a les xarxes socials (@sissi_hinter)

Per a la seva trajectòria professional coneix molt bé el que significa la pressió, l’estrès i l’ansietat i ens ajudarà a entendre aquesta emoció i com gestionar-la.

Aprendre a identificar-la i saber com actuar enfront d’una crisi d’ansietat és de vital importància, sobretot en aquesta situació inusual de confinament i desconfinament que estem vivint.

 

Dijous dia 18 de juny, el dedicarem a tractar LA RESPONSABILITAT i L’AUTONOMIA.

Des dels primers dies de la Pandèmia, el fet que els infants i adolescents fossin “etiquetats” com a portadors del virus ha generat en aquest col·lectiu una sensació de responsabilitat en vers al contagi molt forta, que els hi ha generat POR a contagiar a familiars i un trastorn d’ANSIETAT generalitzada per l’excés de preocupacions (seguir l’escola a casa, separació sobtada de familiars i amics, etc.). https://www.clinicbarcelona.org/ca/asistencia/malalties/trastorns-dansietat/definicio

 

Des dels més petits de casa fins als adolescents, aquestes càpsules d’emocions han estat dissenyades perquè ells i elles s’hi vegin reflectits i trobin un suport perquè puguin afrontar els futurs esdeveniments amb confiança i seguretat.

Totes les càpsules les trobaràs al canal de Youtube d’Unicef Andorra:

https://www.youtube.com/user/UnicefAnd/videos