El Bullying o assetjament escolar fa referència a aquella sèrie de comportaments negatius entre companys (amenaces, insults, exclusió d’un grup, agressió física o verbal, etc.), que es produeixen de forma intencionada i continuada.

La continuïtat d’aquestes relacions provoca en les víctimes efectes clarament negatius: descens de l’autoestima, estats d’ansietat i quadres depressius, cosa que dificulta la seva integració en el medi escolar i el desenvolupament normal dels aprenentatges.

Segons les dades recollides en l’enquesta de convivència escolar d’Andorra del curs 2018-2019, que recollim en el nostre OBSERVATORI DE LA INFÀNCIA 2021, les accions negatives que els alumnes de segona ensenyança diuen que més han experimentat a l’escola són les burles o els insults (maltractament verbal): un 36,5% una o dues vegades durant el curs i un 10% un cop a la setmana o més. En segon lloc, un 29% han patit exclusió social, és a dir els han deixat de banda o ignorat (prop d’un 6% un cop a la setmana o més i un 24% amb menys freqüència). Els cops, empentes i puntades de peu (maltractament físic), són la tercera acció negativa més anomenada pels alumnes de segona ensenyança, amb un 24% que els ho han fet (un 20% alguna vegada durant el curs i un 4% un cop a la setmana o més). Un 22% diuen que els han robat o fet malbé algunes pertinences (un 3% un cop a la setmana o més i un 19% amb menys freqüència). Al voltant d’un 12% diuen que els han fet alguna forma d’assetjament sexual (tocaments no volguts, amenaces, comentaris molestos, insults de tipus sexual): un 9% alguna vegada durant el curs i un 2,5% un cop a la setmana o més. Prop d’un 11% diuen que s’han burlat d’ells, els han insultat o amenaçat a través d’Internet (correus, xats, xarxes socials…): un 9% alguna vegada durant el curs i un 2% un cop a la setmana o més. I un 5% diuen que els han amenaçat per obligar-los a fer coses que no volien fer (un 4% alguna vegada durant el curs i un 1% una vegada a la setmana o més).

La participació dels mateixos estudiants en la resolució d’aquesta problemàtica és imprescindible, ja que per a frenar l’abús, cada vegada són més els qui consideren que la unió entre companys és la mesura més efectiva.

Davant el Bullying, la família i l’escola, han de comunicar-se obertament perquè els nois i noies puguin expressar amb facilitat les situacions problemàtiques que puguin viure en l’entorn escolar i donar una resposta coherent i eficaç.

Entre tots hem d’aconseguir frenar l’assetjament escolar i que l’Escola sigui un entorn segur per a tots els infants i adolescents del País.

Descarrega’t la  Guia per a la prevenció de l’assetjament escolar  que tenim preparada per a joves, famílies i educadors!