Unicef Andorra i Radio i Televisió d’Andorra es tornen a unir per donar visibilitat a situacions que afecten directament als infants i adolescents del nostre país. En aquesta 4a edició de la Setmana es posa el focus en l’assetjament escolar, que segons dades de la Unió Europea, a fecta 1 de cada 4 menors.  Així tots els programes de producció pròpia de RTVA del 16 al 20 de desembre parlaran del bullying i comptaran convidats que, des de diferents perspectives, posaran sobre la taula com prevenir-lo, com detectar-ho, com actuar o com superar-ho i s’analitzaran els resultats publicats de la recent enquesta de Convivència Escolar.

Recordem que el Bullying o assetjament escolar fa referència a aquella sèrie de comportaments negatius entre companys (amenaces, insults, exclusió d’un grup, agressió física o verbal, etc.), que es produeixen de forma intencionada i continuada.La continuïtat d’aquestes relacions provoca en les víctimes efectes clarament negatius: descens de l’autoestima, estats d’ansietat i quadres depressius, cosa que dificulta la seva integració en el medi escolar i el desenvolupament normal dels aprenentatges.

Segons l’Enquesta de Convivència Escolar realitzada pel CRES i publicada el 28 de novembre d’aquest any (https://www.iea.ad/images/cres/noticies/2019/Convivencia_Escolar-Resultats.pdf), s’observa un increment de la sensibilització en vers l’assetjament escolar de tot l’alumnat andorrà probablement a conseqüència de les diferents campanyes que s’han realitzat sobre aquesta temàtica, des del Govern d’Andorra a totes les escoles.

Avui dia qualsevol pot ser víctima de Bullying i cal parar-ho entre tots.

Iniciarem la Setmana, al programa “Ara i Aquí” amb la col·laboració/intervenció de la Vanessa Durich, Vice Degana del Col·legi d’Advocats d’Andorra, que ens informarà dels recursos jurídics que tenim a la nostra disposició quan ens trobem davant d’un cas d’assetjament escolar.

Al “Dia E”, es plantejarà la situació de l’assetjament en entorns esportius amb professionals del sector.

El Xavier Albert, des de “Becaris”, comptarà amb la participació del Tomàs Navarro, psicòleg especialitzat en psicologia infantil i del Loan Poulet, autor del llibre “Los ninos del mañana” on exposa la seva experiència com a estudiant i com a professor entorn l’educació i l’assetjament escolar.

La Gemma Rial, en el programa “La Rèplica”, entrevistarà al Joan Micó, director del CRES i sociòleg de formació, sobre l’Enquesta de Convivència Escolar. L’objectiu de l’Enquesta de convivència escolar ha estat obtenir dades sobre les relacions entre els alumnes de tercer cicle de primera ensenyança i els alumnes de segona ensenyança escolaritzats a Andorra per saber com se senten en l’entorn escolar, conèixer la seva percepció i comportament en relació amb les situacions que poden afectar la convivència en els centres educatius, la victimització experimentada, les accions negatives realitzades entre companys de l’escola i com valoren aquestes situacions.

I acabarem la setmana amb la participació dels alumnes de 4t d’Escola Andorrana de Segona Ensenyança d’Encamp al programa “La Rotonda”. El maltractament escolar és un problema que afecta a tot l’entorn, no tan sols l’agressor i la víctima. Davant una situació d’assetjament es poden adoptar diferents actituds, des d’intentar ajudar la víctima (defensors) o buscar algú que hi intervingui, fins a donar suport a l’agressor (seguidors). Els que no hi prenen posició (espectadors) o pensen que caldria ajudar la víctima però no ho fan (possibles defensors) no tenen una posició neutral, ja que toleren aquestes accions per omissió.

La participació dels mateixos estudiants en la resolució d’aquesta problemàtica és imprescindible, ja que per a frenar l’abús, cada vegada són més els qui consideren que la unió entre companys és la mesura més efectiva.

Davant el Bullying, la família i l’escola, han de comunicar-se obertament perquè els nois i noies puguin expressar amb facilitat les situacions problemàtiques que puguin viure en l’entorn escolar i donar una resposta coherent i eficaç.

Entre tots hem d’aconseguir frenar l’assetjament escolar i que l’Escola sigui un entorn segur per a tots els infants i adolescents del País.